Przeciążenie sprzętu - co się stanie

Na zdecydowanej większości maszyn możemy znaleźć ostrzeżenia o tym, co stanie się przy ich przeciążeniu. W tym wpisie postaramy się wyjaśnić, w jaki sposób przeciążenie wpływa na konkretne maszyny specjalistyczne, czy jest niebezpieczne i czy kiedykolwiek warto działać mimo niego.

Przeciążenie sprzętu specjalistycznego, czy zawsze przy tej samej wadze?

Przeciążenie, czyli najczęściej przekroczenie maksymalnej wagi dopuszczalnej do udźwigu dla naszego urządzenia, nie zawsze jest takie samo. W zależności od odległości od środka ciężkości wózka widłowego, czy też dźwigu, a także wysokości zmienia się udźwig maksymalny, a więc razem z tym granica przeciążenia.

Choć te granice są wskazane przez producentów sprzętu, nie zawsze da się dokładnie określić, kiedy faktycznie dojdzie do przeciążenia. Przede wszystkim nie jesteśmy najczęściej w stanie określić dokładnego środka ciężkości transportowanej maszyny, czy innego przedmiotu.

To z kolei sprawia, że najczęściej konieczne jest działania z pewnym zapasem, poniżej granicy podanej przez producenta, inaczej bezpieczniejsze jest zastosowanie urządzenia z większymi możliwościami.

Sprawy również mają się różnie pomiędzy wózkami a dźwigami. O ile maksymalne możliwości dźwigu możemy sztucznie zwiększyć, stosując balasty, w przypadku wózków nie mamy takich możliwości.

Czasami skuteczne jest odleżenie transportowanej maszyny, na przykład pozbawiając ją cieczy eksploatacyjnych na pewien okres czasu, lub alternatywnie rozmontowanie jej na kilka części, jeśli jej budowa na to pozwala.

Co się dzieje, kiedy przeciążymy sprzęt?

To zależy od konkretnego rodzaju maszyny. W przypadku nowoczesnych wózków widłowych i dźwigów… zwyczajnie nie może do tego dojść. Większość z nich posiada blokady elektryczne, które uniemożliwiają podniesienie sprzętu powyżej bezpiecznej granicy.

W przypadku starszych urządzeń sprawy mają się zupełnie inaczej. Jeśli nie posiadają blokady, to w zależności od tego jak bardzo będą przeciążone, mogą tracić stabilność. Nie zawsze oznacza to poważny wypadek, ale zwiększa jego ryzyko na tyle, że nie jest to gra warta świeczki.

Im bardziej rośnie masa ponad normę, tym bardziej zwiększa się szansa, że transport dźwigowy skończy się wywrotką dźwigu. Z kolei w przypadku przeciążonych wózków widłowych, najczęściej podniesie się tył wózka, lub wózek będzie stale tracił stabilność i tracił przyczepność tylnej osi, co w efekcie może doprowadzić do przewrócenia się maszyny na bok, potencjalnie niszcząc przewożony przedmiot.

W starszym sprzęcie może się też zdarzyć uszkodzenie samej maszyny podnoszącej, szczególnie jeśli nie jest w najlepszym stanie technicznym. Nie wytrzymać może zarówno ramię, podwozie pojazdu, jak i hydraulika obsługująca dźwig. Z tego powodu takich sytuacji należy unikać kiedy tylko się da. Dla bezpieczeństwa naszego klienta i naszych pracowników.

Podsumowanie

Przeciążanie sprzętu specjalistycznego jest zawsze niekorzystne, potrafi być także nieprzewidywalne. Z tego powodu w OKSEL dbamy o to, aby nigdy do tego nie dochodziło. Dbamy w ten sposób o sprawność realizacji zleceń dla naszych klientów.

Dostosujemy sprzęt adekwatnie do tego, czego wymaga od nas zlecenie. Zawsze też współpracujemy z naszymi klientami, jeszcze zanim zaczniemy realizację. Jeśli staniesz się jednym z nich, poprosimy Cię o wszystkie niezbędne informacje, tak, aby praca odbyła się bez niespodzianek i zbędnych przeciążeń.

Umów się już dzisiaj na rozmowę z jednym z naszych specjalistów i ustalcie szczegóły Twojego transportu maszyn, czy też rozładunku innego sprzętu.